Marianne Ishøi Mose, Tønder

Marianne Mose

Jeg stiller op til kommunalvalget 2021, i Tønder.

Det gør jeg for at repræsentere de borgere i Tønder, der gerne vil se Enhedslistens politik påvirke de valg, der bliver foretaget i byrådet:

At sørge for, at beslutninger omkring borgerens tryghed og hensyn til miljøet, bliver prioriteret _hver gang_.

Som kandidat for Enhedslisten Tønder, kan vi – uden at blinke – sige én ting: vi får vores penge af vores medlemmer, ikke af hverken landbruget, industrien eller af andre virksomheds-interesser.

Vi står ved en skillelinje, hvor vi forhåbentlig siger pænt nej tak til hurtige floskler, bilsælger-taler om turisme og vindmøller, nej tak til stridigheder og agressivitet.

Bare nej tak✋

Jeg håber så inderligt, at det bliver sagt ja tak til ?nytænkning, ?langsommelighed, ?reel samskabelse, ?nysgerrighed og ?åbenhed.

Allesammen brikker i det store puslespil: en kommune, der fungerer optimalt.

?Nytænkning, ift. naturen – at vi bevarer og passer på dét vi har. Stoler på, at naturen i sig selv er speciel, unik og værd at satse på at bevare så urørt som muligt.

Får vi noget ud af, at slå landmændene og de lokale virksomheder i hovedet, pga. af spildevand og forurening? Nej.

Vi må bruge deres ekspertviden og samarbejde om de gode løsninger. Uden landmændenes og agronomernes ekspertviden, samarbejde og indflydelse, så kan vi ikke tænke intelligente løsninger. Vi skal have alle med og stole på en fælles løsning. Og det er nu. Vi har rige og uanede mængder af muligheder for snedige løsninger. Vi er vel Sønderjyder. (Jeg stemmer for, at tilflytterne også må kalde sig det?❤️)

?Langsommelighed, ift. liige at tænke sig om en ekstra gang, inden man dåner over det magiske blå vand, der hedder ‘turisme’. Kan det nu fikse alt? Er der andre muligheder og tiltag? Kunne en alvorlig satsning på langtidsbosættelser være mere intelligent? Jeg spørger bare. Ro på nu.

?Reel samskabelse. Det nye sorte, indenfor det kommunale. Umiddelbart en fantastisk tanke: borgernes involvering og medbestemmelse. Men, for at det ikke bliver forvandlet til billige løsninger, med borgeres frivillighedskraft, så kræver det nogle vagthunde, der støtter op om projekter, hvor borgerne ikke kun bidrager med arbejde, men også reel medbestemmelse.

Hvordan kan vi med reel samskabelse ihu, sikre grøn energi? Det kan vi f.eks. ved at indgå partnerskaber med landmænd og virksomheder, og låne deres bygninger til at opsætte solcelleanlæg. Samtidig får vi også gavn af deres eminente ekspertise og givet dem reel indflydelse på vores energi-politik. Vindmøller på land, er ikke en fremtids-skuende løsning – hverken for borgernes tilfredshed eller for intelligente løsninger. Vi skal videre, folkens. Videre?Og blive attraktive for unge, handlebegærlige familier, der kommer med nye tanker. Igen, en satsning på langtidsbosættelser.

?Nysgerrighed, ift. at skue udad og fremad. Hvilke miljømæssige og naturbevarende tiltag laver andre kommuner? Hvorfor føler borgere i bestemte kommuner sig hørt og trygge, i en virkelig stor grad? Hvad gør de kommuner, for at gøre det attraktivt at være borger, lige netop dér?

Og lige så vigtigt, kan man arbejde på at være first movers på miljøet og naturen, borgernes tryghedsfølelse og anderledes tiltag? Igen, attraktivt for unge familier, der søger ud af byerne og har jobs og uddannelser, der ikke kræver bosættelser tæt ved arbejdspladsen.

?Åbenhed, ift. ét vigtigt spørgsmål: Skal vi virkelig spise den samme gamle sang om, at det er fordi de andre kommuner har flere penge end os? Også selvom tiltagene der virker, slet ikke handler om enorme summer – men om prioritering og lokalpolitikere, der tør at satse deres popularitet, og prøve ting, der er lidt mere kompliceret at forklare til borgerne?

Samarbejde og pragmatik må være vejen frem. Lokalpolitikere kan også være lidt for smarte og perfekte.

Pejlemærkerne for populære kommuner er ikke kun beliggenhed af bymæssig karakter – de kommuner vi kan måle os med, kendetegnes ved bla. tryghed.

Så det er feks. ikke for sjov, at nogle kommuner går ud og prøver at imødekomme normeringerne i børnehaverne og vuggestuerne før tid (de skal først være klar næste år: 3 børn pr. voksen i vuggestuer og 6 børn pr. voksen i børnehaver) Det er ren og skær tryghed, der bon’er ud på tilfredshedsskalaen i sidste ende. Og igen, attraktivt.

Og i sidste ende, er det Jeres valg. Intet mindre.

Jeg håber, at dette kommunalvalg bliver en kursændring af de store, og at Enhedslisten Tønders spidskandidat Claus Højsgaard (og selvfølgelig også mig selv og Simone Højsgaard) får lov at gøre vores allesammens kommunale politiske handlinger lidt blødere, lidt grønnere og lidt mere åbne.

#enhedslistentønder #kv21tønder #kommunalvalgtønder21 #tønder